Förändringar/Framsteg

Under tiden jag haft Pilen har det blivit en hel del förändringar på mig. Jag har märkt det nu när jag tänkt efter att jag blivit mycket modigare. Kan erkänna att på ridskola var jag en liten mes när det gällde hoppning. (Mina egna ord). dom sista åren hoppade jag nästan aldrig när det var hopplektion, var med på uppvärmningen och travade lite bommar, "hoppade" sedan kanske 20-30cm sen räkte det för mig. Mot sista året började jag våga hoppa lite mer men var fortfarande super nervös, jag var rädd för att hästen skulle stanna då jag innan har åkt av flera antal gånger vid hoppning. Kan även erkänna att jag inte var den "tuffaste" i hästhantering heller. Sedan köpte jag Pilen, det var i slutet på 7:an. Jag red för det mesta ut då det ej fanns nån ridbana tillgänglig då den var under renovering. Dom första dagarna var jag lite nervös när jag skulle rida honom men blev allt säkrare och säkrare på honom. Kom då en dag då han total vägrade svänga åt höger och istället backade ner i diket då blev jag tillslut lite smått irriterad på honom och tröck på honom med skänklarna lite "extra" för att visa att det var jag som bestämde. Det funkade då, och han la så småningom av med det då han visste att det inte var nån ide. Det kom en dag då jag skulle testa "hoppa" honom och då var Denise med, sällde upp ett hinder som kanske var 20-30cm högt och jag var överlycklig för att jag klarat det!
Jag hoppade nån gång då och då sen blev det inge mer av det.

Sedan flyttade jag Pilen till lerbäcken och fick mer hjälp med min hoppning där. Tränade för tränare nångång annars var det mest några i stallet som hoppade tillsammans 1 gång i veckan. Sen flyttade ju flera från lerbäcken och då var vi ofta bara 2 ibland 3 som hoppade sedan skulle hon som jag hoppade mest med flytta så sista träningen innan hon flyttade testade vi hoppa 1,25 fast han råkade riva och så hoppade vi även 1,15 två gånger, kan fortfarande inte fatta att jag gjorde det!
Fortsätte sedan med hoppningen oftast hopade jag ensam men ibland var en annan med. Vi kom inte så längre än vi gjort innan, hoppade lite kombinationer, banor på ca 70 och brukade avsluta med ett hinder på ca 90-95.
95cm, Foto: Denise M.J

I mitten av juni 2011 bytte jag stall till det stall som jag står i nu. Sommaren var väldigt rolig, barbacka ridning, långa uteritter m.m. I Juli(?) började jag träna dressyr för Eva-Maria igen. Hade tränat för henne 2 gånger när jag stod på lerbäcken innan. Dressyren gick framåt och han gick att rida på 3-delat och ändå inte vara jätte stark. Vi planerade in en tävling, L:B1 på skolDM 2012. Dock kommer detta förmodligen inte bli av då Eva-Maria flyttat från borlänge. Är på jakt efter en ny dressyrtränare, så om nån har nå tips så får ni gärna skriva det!
Senare i juli började jag även hoppträna regelbundet 1 gång i veckan för en som heter Tina. Gick super varje gång. Dock har det inte blivit nå träningar under vintern men snart börjar utomhus träningarna igen, tagga!
I alla fall så utvecklades jag mer och mer i hoppningen och startade även 2 clearound tävlingar en i september och en i oktober. Behöver dock inte upprepa hur det gick på dom men det går framåt!
1 bild från varsin av tävlingarna. Översta foto: Yohanna Karlsson, Nedersta foto: Alexandra Fogelberg.

Nu för tiden älskar jag att hoppa! Visst är jag lite nervös men absolut inte som förr! Det känns bra att kunna titta tillbaka och se att man faktsikt gjort framsteg inom ridningen!
Tack alla som hjälpt mig och Pilen under den tid jag haft han! Speciellt tack till:
  • Mamma
  • Denise
  • Sara
  • Resten av familjen, släkt m.m.
  • Vänner
Och tack till Pilen som hjälpt mig övervinna min hopprädsla!

Oj märkte nu att det blev ett ganska långt inlägg och blev på vissa ställen kanske lite utanför ämnet men känns skönt att ha fått skriva ut det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0