...

Är så trött på folk som tror att dom känner min häst bättre än vad jag gör. Som kommenterar elakt om vad jag använder för bett, att jag inte kan få ner han i form och massa annat. Det gör mig så irriterad... Folk som säger:
- Varför rider du han på pelham?
- Lär dig rida ner din häst i form på ett vanligt bett istället för att tvinga ner honom på ett pelham o.s.v.
- Lär dig få ner hästen i form utan fusk och smärta..
Är trött på folk som tror dom kan bestämma över vilket bett jag ska ha till min häst. NI vet inte ett dugg om vilket bett som passar honom bäst, ni vet inte hur han är att rida i dressyr, i hoppning, ute. Ni vet inte hur stark han är.
Jag använder inte pelham för att tvinga ner honom i form. Jag använder pelham, jaktbett för att han är väldigt stark. Jag använder det för att slippa sitta och ta i honom för att jag ska rida på ett 2-delat. Jag tänker inte använda 2-delat för att folk säger att jag ska göra det för jag vill inte sitta och ta honom i munnen. Jag vill kunna rida på en lätt hand till att börja med. Bara mina närmsta och dom som ridit Pilen vet hur han är och dom förstår varför jag rider på t.ex pelham. Men det jag tycker är så konstigt är att folk kan sitta vid en dator och kolla på en bild när en häst har t.ex pelham och sedan skriva att man ska byta bett och att man är dålig för att man inte kan rida hästen på ett t.ex 2-delat eller 3-delat. Jag använder självklart inte bara pelham utan varierar mellan, jaktkandar, rakt egg-bett, 3-delat och även 2-delat ibland.
Det var nog det mesta jag ville få ur mig. Självklart kan man komma med tips på bett och hjälp och det välkommnar och tackar jag för. MEN att sitta och skriva att man rider dålig och massa annat det gör man inte. Det är i alla fall vad jag tycker.
Nu lägger jag upp mina åsikter på bloggen efter mycket fundering, men här har ni dom i alla fall:
Är så trött på folk som tror att dom känner min häst bättre än vad jag gör. Som kommenterar elakt om vad jag använder för bett, att jag inte kan få ner han i form och massa annat. Det gör mig så irriterad... Folk som säger:
- Varför rider du han på pelham?
- Lär dig rida ner din häst i form på ett vanligt bett istället för att tvinga ner honom på ett pelham o.s.v.
- Lär dig få ner hästen i form utan fusk och smärta..
Är trött på folk som tror dom kan bestämma över vilket bett jag ska ha till min häst. NI vet inte ett dugg om vilket bett som passar honom bäst, ni vet inte hur han är att rida i dressyr, i hoppning, ute. Ni vet inte hur stark han är.
Jag använder inte pelham för att tvinga ner honom i form. Jag använder pelham, jaktbett för att han är väldigt stark. Jag använder det för att slippa sitta och ta i honom för att jag ska rida på ett 2-delat. Jag tänker inte använda 2-delat för att folk säger att jag ska göra det för jag vill inte sitta och ta honom i munnen. Jag vill kunna rida på en lätt hand till att börja med. Bara mina närmsta och dom som ridit Pilen vet hur han är och dom förstår varför jag rider på t.ex pelham. Men det jag tycker är så konstigt är att folk kan sitta vid en dator och kolla på en bild när en häst har t.ex pelham och sedan skriva att man ska byta bett och att man är dålig för att man inte kan rida hästen på ett t.ex 2-delat eller 3-delat. Jag använder självklart inte bara pelham utan varierar mellan, jaktkandar, rakt egg-bett, 3-delat och även 2-delat ibland.
Det var nog det mesta jag ville få ur mig. Självklart kan man komma med tips på bett och hjälp och det välkommnar och tackar jag för. MEN att sitta och skriva att man rider dålig och massa annat det gör man inte. Det är i alla fall vad jag tycker.

Kommentarer
Postat av: Kicki (Helis matte)

Försök att strunta i vad andra säger. Vet att det är svårt. Vi (jag och Julia) har haft samma problem med Katitzi. Hon flög runt som en galning och det enda som fick stopp på henne var att bete sig lika illa som henne. Dvs såga med bettet och tvinga upp henne i ridhusväggen. Folk kom med elaka kommentarer och skulle "tycka" så jäkla mycket. Men som du skriver, ingen annan VET! Och en häst eller ponny som är stark på bettet är ingen lek.... och DU vet faktiskt bäst. Gillar din blogg förrresten! =)

2012-02-04 @ 19:56:55
Postat av: malin

så typiskt hästfolk! tyvärr..

men helt rätt, man känner sin egen häst bäst och vet vad man behöver för bett. lika med sporrar, man behöver inte va elak mot hästen för o använda det. det ger en bara finare hjälper så man slipper sitta o banka/slita/dra eller vad de nu gäller.

starkt bett, mjuk hand. synd att en del inte förstår de bara,.

2012-02-05 @ 21:46:39
URL: http://systrarnawester.blogg.se/
Postat av: malin

så typiskt hästfolk! tyvärr..

men helt rätt, man känner sin egen häst bäst och vet vad man behöver för bett. lika med sporrar, man behöver inte va elak mot hästen för o använda det. det ger en bara finare hjälper så man slipper sitta o banka/slita/dra eller vad de nu gäller.

starkt bett, mjuk hand. synd att en del inte förstår de bara,.

2012-02-05 @ 21:46:47
URL: http://systrarnawester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0